Welke SEO onderdelen worden nog belangrijker in 2021?

SEO is continue in ontwikkeling, daarom is het ook belangrijk om daar voldoende tijd in te steken. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat je achterop raakt met alle gevolgen van dien. Het is dan ook belangrijk om vooruit te kijken, zodat je daar je SEO strategie op kunt aanpassen. Ben je benieuwd naar welke SEO onderdelen nog belangrijker worden in 2021? Lees dan snel verder, want met deze informatie kun je afstand nemen van je grootste concurrenten en verder groeien 2021!

Unieke content

Alles valt of staat met content. In SEO termen spreekt men over: Content is King. Content moet uniek, specifiek en van hoge kwaliteit zijn. Met unieke content kun je je onderscheiden van je concurrenten. Maak gebruik van headers, subtitels, afbeeldingen, tabellen, video’s, etc. Vergeet geen keywords te verwerken in headers, want dan begrijpt Google de inhoud beter. Gevarieerde content vindt Google leuk en laat je pagina daardoor beter rangschikken.

Focus op kwalitatieve backlinks

Dit is een van de belangrijkste factoren voor het beïnvloeden van SERP (zoekresultaten). Vroeger voegden mensen overal links naar hun website toe, die vaak geen toegevoegde waarde hadden voor de gebruiker, om SERP positief te beïnvloeden. In de loop van de tijd heeft Google zijn algoritme gewijzigd en dergelijke normen aangepast, met als gevolg dat resultaten eerder negatief dan positief werden beïnvloed. Focus je op relevante links, die toegevoegde waarde kunnen hebben voor de gebruikers en je website. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

Gebruikers- en SEO vriendelijke website

Ontwerp speelt een grote rol in de gebruikerservaring. Het ontwerp en de lay-out van de website moeten gebruiksvriendelijk zijn, omdat gebruikers alleen verbinding maken met het uiterlijk van de website. Heb je een prachtige achterliggende (technische) structuur? Dat is natuurlijk altijd goed, maar zal niet van invloed zijn om de beleving van de gebruiker.

Genereer Rich Snippets

Rich snippets zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van de betreffende pagina, bijvoorbeeld reviews of een prijsindicatie. Deze rich snippets kan je genereren door gebruik te maken van structured data. Door middel van structured data is het voor zoekmachines zoals Google duidelijk waar een stukje content over gaat. Het toont opvallende resultaten, biedt ‘kwaliteit’ resultaten en potentiële CTR-verhoging.

Negeer Voice Search niet

Bij gesproken zoekopdrachten maak je gebruik van je stem om op internet te zoeken, in plaats van het via je toetsenbord invoeren. Aangezien spraak gestuurde zoekopdrachten vaak lang zijn, is het qua content ook belangrijk om daarop te focussen. Bovendien stelt men bij spraak gestuurde zoekopdrachten vaak een vraag, dus ook daar dien je rekening mee te houden. Voice Search, gebaseerd op huidige statistieken, zal waarschijnlijk stijgen, dus het is tijd om je hierin te verdiepen.

Maak gebruik van het vernieuwde Google Search Console

In 2020 heeft Google een verbeterde versie van Search Console gelanceerd. Je kunt in een handomdraai de verkeersgegevens van Google Zoeken weergeven: hoe vaak je site wordt weergegeven, voor welke zoekopdrachten je site wordt weergegeven, hoe vaak gebruikers doorklikken voor die zoekopdrachten en meer. Daarnaast kun je o.a. bevestigen dat Google je site kan vinden en crawlen, indexeringsproblemen oplossen en nieuwe indexering en bekijken welke sites linken naar je website. Kortom je kunt de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden, onderhouden, verbeteren en optimaliseren!

Hulp nodig bij het implementeren van SEO technieken?

Heb je een goede website, maar wil je weten hoe deze is geoptimaliseerd voor zoekmachines? Wij kunnen een analyse voor je uitvoeren. Je ontvangt dan een rapport met alle technische gegevens omtrent de techniek, content, links en ranking. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Door: Jeroen van der Zwet (Met dank aan JM Promotions/)